Päämäärät ja toimenpiteet


iPORO
Sähköisen poro-oppimisympäristön sisällön ja käytettävyyden kehittäminen – esiselvityshanke

iPOROn pääteema: Poroalan oppiminen, opettaminen & neuvonta jatkuvasti muuttuvissa ja kehittyvissä ympäristöissä

Motto: ”Tulevaisuuden ja tulevaisuuteen näkeminen”

Suunnitteluvaihe on kirjoitettu blogiksi. Toisin sanoen vaiheittain ideasta hankkeeksi blogikirjoituksia ja lähdeaineistoa /linkkejä  esiselvityshankkeen toteuttamiseksi löytyy osoitteesta: www.hankesuunnittelu.blogspot.com



PÄÄMÄÄRÄT & TOIMENPITEET:  


·   Selvittää tulevaisuuden uusia mahdollisuuksia järjestää tallennettu & tallennettava porotalousyrittämisen ja poronlihan jalostamisen ja elintarvikkeiden jalostamisen koulutus- ja tiedotusmateriaali yhteistyössä poroalan oppilaitosten ja neuvonnan kanssa käyttökelpoiseen ja havainnollistavaan muotoon palvelemaan poroalan opetusta, neuvontaa & tiedotusta ja tiedon välittämistä
o   Selvitetään oppilaitosten/LAO, RAMK, SAKK ja neuvonnan/Paliskuntain yhdistys mahdollisuudet osallistua kumuloituvan iPOROtietokannan perustamistyöhön:
·         Perehdytään olemassa oleviin materiaaleihin
·         Muokataan olemassa olevia koulutus- ja tiedotustoiminta-ympäristöjä iPOROtietokannan rungoksi
·         Selvitetään sähköisessä muodossa olevan materiaalin tarve & henkilöstöresurssit
·         Selvitetään poroalan yhteistyökumppanien mahdolliset erityisosaamisalueet

§  Avainkysymykset: KUKA TEKEE, MITÄ TEKEE, MILLE POHJALLE & MILLÄ RESURSSEILLA?
§  Tagit: Oppilaitosroolit, Yhteistyö, iPOROtietokanta, Resurssit


·        ·   Esittää käytännön esimerkkien (caset) avulla mahdollisuuksia muokata talletettua & tuottaa uutta verkkomateriaalia etäkäyttöön sopivammaksi ja opettaja/neuvoja-painotteisuudesta oppilas-/käyttäjäystävällisemmäksi monimediallisemmaksi sähköiseksi materiaaliksi
o   Laaditaan visuaalisesti monipuolisia Case-esimerkkejä
o   Viedään Caset avoimeen verkkoympäristöön muodostamaan perustaa porotalouden ”Elävälle verkkoympäristölle”
         
§  Avainkysymykset: Miten & mitä verkkomateriaalia muokataan monimedialliseksi?
§  Tagit: Etäkäyttö, Monimediallisuus, Sähköinen materiaali, Avoin verkkoympäristö

·         ·   Selvittää mahdollisuuksia verkkoympäristöjen ”someuttamiseen” eli luoda katsaus sosiaalisen median & sähköisten menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin poroalan opetus-, oppimis-, neuvonta- ja tiedotuskäytössä
o   Sovellukset (apps) ja verkkoryhmätyövälineet
o   Sosiaalisen median työkalut/työkalupakit
o   Verkkopalvelut/Webinaarit & muut verkkotallenteet
o   Pilvipalvelut/esim. iGoogle
o   Digitaalinen jakelu (esim. iPORO-Dailyt)

§  Avainkysymykset: Voiko someuttaminen tarjota uusia mahdollisuuksia?
§  Tagit: Someuttaminen, Sosiaalinen median sovellukset, Apps, Webinaarit

·    ·   Selvitetään mahdollisuuksia siirtyä kokoustamisen ja sähköpostijohtamisen kulttuurista kohti online - offline työskentelyä 


Sosiaalisen median ja etäosallistumisen käyttökokeilut ohjausryhmätyöskentelyssä & muussa hanketoiminnasa
o   Sosiaalisen median soveltaminen hanketiedotuksessa ja -seurannassa

§  Avainkysymykset: Voiko ohjausryhmä kokoontua etänä & off-line? Voidaanko hanketiedotus siirtää verkkoon?
§  Tagit: Ohjausryhmä, Etätyö, Online – Offline, Verkkotiedotus




         ·   Selvittää mobiililaitteiden käyttömahdollisuuksia poroalan opetuksessa, oppimisessa & neuvonnassa: iPORO-mallin luominen
o   Kartoittaa/laatia sunnitelma iPORO-koulu-kokeiluksi: mitä, millä välineillä/hankinnoilla & resursseilla, miten & missä ja kuka?
o   Mobiililaitteiden yhteiskäyttö ja hallittavuuskokeilu, tuki- ja ohjaustoimet?

§  Avainkysymykset: Milainen on  iPORO-koulukokeilu?
§  Tagit: Mobiililaitteet, iPORO-koulu, Resurssit
§