iPORO
Sähköisen poro-oppimisympäristön sisällön ja käytettävyyden kehittäminen – esiselvityshanke
Sähköisen poro-oppimisympäristön sisällön ja käytettävyyden kehittäminen – esiselvityshanke
iPOROn pääteema: Poroalan
oppiminen, opettaminen & neuvonta jatkuvasti muuttuvissa ja kehittyvissä ympäristöissä
Motto: ”Tulevaisuuden ja tulevaisuuteen näkeminen”
Suunnitteluvaihe on kirjoitettu blogiksi. Toisin sanoen vaiheittain ideasta hankkeeksi blogikirjoituksia ja lähdeaineistoa /linkkejä esiselvityshankkeen toteuttamiseksi löytyy osoitteesta: www.hankesuunnittelu.blogspot.com
PÄÄMÄÄRÄT & TOIMENPITEET:
· Selvittää tulevaisuuden uusia mahdollisuuksia järjestää tallennettu & tallennettava porotalousyrittämisen ja poronlihan jalostamisen ja elintarvikkeiden jalostamisen koulutus- ja tiedotusmateriaali yhteistyössä poroalan oppilaitosten ja neuvonnan kanssa käyttökelpoiseen ja havainnollistavaan muotoon palvelemaan poroalan opetusta, neuvontaa & tiedotusta ja tiedon välittämistä
o
Selvitetään
oppilaitosten/LAO, RAMK, SAKK ja neuvonnan/Paliskuntain yhdistys mahdollisuudet
osallistua kumuloituvan iPOROtietokannan perustamistyöhön:
·
Perehdytään
olemassa oleviin materiaaleihin
·
Muokataan
olemassa olevia koulutus- ja tiedotustoiminta-ympäristöjä iPOROtietokannan
rungoksi
·
Selvitetään
sähköisessä muodossa olevan materiaalin tarve & henkilöstöresurssit
·
Selvitetään
poroalan yhteistyökumppanien mahdolliset erityisosaamisalueet
§ Avainkysymykset: KUKA
TEKEE, MITÄ TEKEE, MILLE POHJALLE & MILLÄ RESURSSEILLA?
§ Tagit:
Oppilaitosroolit, Yhteistyö, iPOROtietokanta, Resurssit
· · Esittää käytännön esimerkkien (caset)
avulla mahdollisuuksia muokata talletettua & tuottaa uutta verkkomateriaalia
etäkäyttöön sopivammaksi ja opettaja/neuvoja-painotteisuudesta oppilas-/käyttäjäystävällisemmäksi
monimediallisemmaksi sähköiseksi materiaaliksi
o
Laaditaan
visuaalisesti monipuolisia Case-esimerkkejä
o
Viedään
Caset avoimeen verkkoympäristöön muodostamaan perustaa porotalouden ”Elävälle
verkkoympäristölle”
§ Avainkysymykset: Miten &
mitä verkkomateriaalia muokataan monimedialliseksi?
§ Tagit: Etäkäyttö,
Monimediallisuus, Sähköinen materiaali, Avoin verkkoympäristö
· · Selvittää mahdollisuuksia
verkkoympäristöjen ”someuttamiseen” eli luoda katsaus sosiaalisen median &
sähköisten menetelmien tarjoamiin mahdollisuuksiin poroalan opetus-, oppimis-, neuvonta-
ja tiedotuskäytössä
o
Sovellukset
(apps) ja verkkoryhmätyövälineet
o
Sosiaalisen
median työkalut/työkalupakit
o
Verkkopalvelut/Webinaarit
& muut verkkotallenteet
o
Pilvipalvelut/esim.
iGoogle
o
Digitaalinen
jakelu (esim. iPORO-Dailyt)
§ Avainkysymykset: Voiko
someuttaminen tarjota uusia mahdollisuuksia?
§ Tagit: Someuttaminen,
Sosiaalinen median sovellukset, Apps, Webinaarit
· · Selvitetään mahdollisuuksia siirtyä kokoustamisen ja sähköpostijohtamisen kulttuurista kohti online - offline työskentelyä
o Sosiaalisen median ja etäosallistumisen käyttökokeilut ohjausryhmätyöskentelyssä & muussa hanketoiminnasa
o Sosiaalisen median soveltaminen hanketiedotuksessa ja -seurannassa
§ Avainkysymykset: Voiko ohjausryhmä kokoontua etänä & off-line? Voidaanko hanketiedotus siirtää verkkoon?
§ Tagit: Ohjausryhmä, Etätyö, Online – Offline, Verkkotiedotus
· Selvittää mobiililaitteiden
käyttömahdollisuuksia poroalan opetuksessa, oppimisessa & neuvonnassa:
iPORO-mallin luominen
o
Kartoittaa/laatia
sunnitelma iPORO-koulu-kokeiluksi: mitä, millä välineillä/hankinnoilla &
resursseilla, miten & missä ja kuka?
o
Mobiililaitteiden
yhteiskäyttö ja hallittavuuskokeilu, tuki- ja ohjaustoimet?
§ Avainkysymykset: Milainen
on iPORO-koulukokeilu?
§ Tagit: Mobiililaitteet, iPORO-koulu, Resurssit
§