Avainsanoja suunnittelun pohjaksi

Diginatiivi sukupolvi
Digitaalinen jalanjälki (Teos: Isokangas, Antti & Vassinen, Riku 2010): ”Et ole olemassa jollet näy Googlessa!”  ”Digitaalisen jalanjäljen kasvattaminen on raakaa ja järjestelmällistä työtä: kasvatettava verkkonäkyvyyttä ja tuotettava tekstiä ja erilaisia sisältöjä verkon ehdoilla”.
-          Organisaatioissa tehokas ja tuloksellinen sisällöntuotanto on yhä tärkeämpää: kustannustehokkaasti ja oikeita kohderyhmiä kiinnostavasti
-          Budjettien kutistuessa sisältöä on tuotettava entistä enemmän ja tehokkaammin yrityksen/yhteisön sisällä
-          netin aiheuttama muutos on käännettävä eduksi ja tarjottava tehokkaita työkalupaketteja inspiroivan ja relevantin verkkosisällön luomiseksi ja kytkemiseksi toiminnan tavoitteisiin
e-kirja & ohjelmisto- ja laitteistoalustat sähköisten kirjojen lukemiseen
- Amazon Kindle
- iBooks (uusimmissa on uutena ominaisuutena kirjojen ääneen luku)
- Elisa-kirja (sähkökirjoja suomeksi: äänikirjat, e-kirjat)

- Stanza
e-neuvoja
e-trainer
Informaationteknologia
Langaton laajakaistayhteys
Liikkuva kuva
-          tekstin tilalle/rinnalle yhä enemmän kuvaa ja videota eli tekstuaalisesta ilmaisusta siirrytään monimediallisempaan suuntaan
Mobiilit
Nettiteknologia
Nettivideo
Oppimisympäristöt
- sähköiset virtuaaliset oppimisympäristöt ; tulevaisuuden oppimisympäristöt ;  innovatiiviset oppimisympäristöt ; oppijalähtöiset verkko-oppimisympäristöt...
Paperiton koulu
-          oppikirjat korvataan kannettavilla tablet-koneilla: opetusmateriaali on tietokoneella
(rahallista säästöä oppikirjahankintojen muodossa vaikka itse laitteet maksavatkin)
(tablet:  pieni koko ja kevyt paino, uusia virikkeitä ja monipuolisempaa oppisisältöä)
-          uudet opetusmenetelmät (pänttääminen korvataan peleillä ja muilla sovelluksilla, kurssimateriaalit siirretään verkkoon ja paperilta lukeminen jää historiaan. oppintuntia laajennetaan luokkahuoneiden seinien ulkopuolelle
1.       kommunikointi/sisällön ttuottaminen ja sisällön jakaminen opettajien & muiden opiskelijoiden kanssa (& mahdollisesti avoimissa verkkoympäristöissä)
2.       koti-,/tehtävien palauttaminen s-postitse/verkossa
3.       tehtyjen esitelmien tallentaminen sähköisiksi arkistoiksi
-          esimerkkikouluja Yhdysvalloissa ja Ruotsissa (iPad-vetoinen koulu/neuvottelut Applen kanssa) (Roslynin lukio/iPad-kokeilu)(NewYork/lukiot ja peruskoulut) (Arizona/esikoululaisetkin). Pilotointi Suomessa: Kannettavien käyttö kiinteänä osana opetusta
Pilvipalvelut (Cloud computing)
Printtilehti
Sosiaalinen media
- Tutustu sosiaalisen median yhteisöön eli avoimeen Sometu-verkostoon: Sosiaalinen media oppimisen tukena eli Sometu - ning
Sähköinen jäsenkirje
Sähköinen kirjasto
Sähköinen yhteisöllisyys
Sähköiset lukulaitteet
Sähköiset verkkoympäristöt
- Tutustu: Porotalousyrittäminen Koulutus- ja tiedotustoimintaympäristö (Apumatti-julakisueditori)
- Tutustu: Poronlihan jalostaminen Koulutus- ja tiedotustoimintaympäristö (Apumatti-julkaisueditori)

- Tutustu: Elintarvikkeiden jalostaminen Koulutus- ja tiedotusotimintaympäristö (Apumatti)
TVT-taidot
Verkko


Verkkokirjoittaminen

Verkkolehti
- Tutustu verkkolehteen: LUMA Sanomat - luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian iloa kaikille

Verkkopedagogiikka
Virtuaalisuus
Älykkäät valkotaulut
Älypuhelimet